Revista Logos

 

Logos 1

Logopedia - statut și rol

 

  • In Memoriam - Constantin Păunescu - Margareta Tomescu, doctor în psihologie, președinte A.L.R
  • Un deceniu de efervescență în logopedie; Manifestările științifice organizate de A.L.R - Iulia Gerendy, psiholog logoped
  • Între rost și rostire, cu dragoste (Tulburările de limbaj generatoare de dezordini comportamentale) de Cioacă Beti-Ana, profesor logoped
  • Logopedia în școlile de masă din județul Cluj - Emilia Jurcău, profesor logoped Cluj-Napoca
  • Sugestii cu privire la definirea și fundamentarea statutului logopedic în țara noastră -Călărașu Maria, profesor logoped Moreni-Dâmbovița și Mihăiescu Violeta, profesor logopedTârgoviște
  • Aportul logopediei în cadrul învățământului de masă - Veronica Bâlbâie, psiholog logoped Iași
  • Organizarea studiului logopediei în cadrul universității din Montreal, Canada, - Ana Munteanu, psiholog Centrul ”Speranța”, Timișoara
  • Sugestii și propuneri pentru o programă universitară completă și complexă în formarea specialistului în logopedie - Irina Grigore Carpenco, conferențiar doctor, U.P.S ”Ion Creangă”, Chișinău
  • Modelul Danez-un exemplu de urmat?! - Iulia Gerendy, psiholog logoped Bucureşti
  • Colaborarea logopedului cu familia - Adriana Gavrilescu, profesor logoped, Bucureşti

 

 

Logos 2

De la conştientizare fonologică la comunicare eficientă

  • Dimensiune psiho-fiziologică a comunicării prin atingere – G. Bucur, M. Tomescu
  • Un model de educaţie şi terapie a limbajului bazat pe sugestie ştiinţifică – I. Gerendy
  • Exerciţii de intervenţie indirectă pentru educarea auzului fonematic la preşcolari- R. Preda
  • Tulburările auzului fonematic la copilul deficient mintal, o cauză majoră a dislexiei şi disgrafiei – F. Ţuţulan, S. Ciocea
  • Auzul fonematic, reper important în diagnosticul diferenţial al tulburărilor de limbaj – G. Burlea
  • Conştientizarea fonologică-concept şi metodă – V. Oprea
  • Criterii ştiinţifice ce pot orienta desfăşurarea activităţilor logopedice – I. Cremene
  • Limbaj şi cogniţie în sindromul Asperger. Prezentare de caz – A. Muntean
  • Un caz de afazie încrucişată la copil – R. Hagiu
  • Colaborarea dintre logopezi, părinţi şi cadrele didactice – B. Cioacă

 

Logos 3

Dislexie-disgrafie

  • Relaţia dintre tulburările de pronunţie şi deficienţele limbajului scris-citit – V. Bîlbîe, C. Tomniuc
  • Acuitatea şi discriminarea auditivă în diagnosticul diferenţial privind tulburările citit-scrisului la vârsta şcolară – M. Tomescu
  • Disgrafia motorie – A. Nicolae
  • Disgrafia la copiii cu debilitate mintală – F. Ţuţulan
  • Restructurarea cognitivă şi afirmarea de sine a copilului cu dizabilităţi de comunicare – Beti-Ana Cioacă
  • Drumul copilului cu potenţial dislexico-disgrafic. De la pregătirea pentru şcoală până la terapia în cabinete logopedice – I. Gerendy
  • Probe de evaluare a lexiei – V. Oprea
  • Reeducation Ortophonique nr. 192/1997 – S. Niculescu
  • Ştiaţi că... – S. Niculescu
  • Stresul şi viaţa – C. Diţoiu
  • Informare asupra raportului de activitate al A.L.R. Mandat 1996-2001

Logos 4

Afectivitate  - Balbism - Dezvoltare

  • Logopatiile copiilor cu carenţe afective ELENA DANCIU
  • Consideraţii psihosociale in detereminarea crizei la puberul logonevrotic VERONICA BALBÎIE
  • Particularitaţi în evoluţia bâlbâielii la logonevrotici IOLANDA TOBOLCEA
  • Particularitaţi ale vieţii de relaţie la copilul autist DANIELA NICULESCU
  • Programe terapeutice în logonevroza LUCIANA FRUMOS
  • Argumente pentru utilizarea desenului ca instrument eficient in terapia balbismului IULIA GERENDY
  • Studiu de caz CRISTIANA LEVITCHI
  • Program de intervenţie personalizată CARMEN BUDUR, VIORICA MIHALACHE

 

  • Rolul parinţilor in terapia balbismului VIORICA OPREA
  • Stresul şi viaţa (II) CRISTINA RITA-DIŢOIU
  • Importanţa educaţiei emoţionale in formarea stimei de sine la copil- LORENA CAMBURU-MINCU

 

 

Logos 5

Sistemul atitudinal în terapia logopedică

  • MARGARETA TOMESCU – „Atitudinea psiho-logopedică în diferite logopatii cu impact asupra comunicării
  • LAURA TUDOREAN, OVIDIU CRISTIAN TUDOREAN – „Importanţa atitudinii pro-active in terapia logopedică”
  • GEORGIANA GHIŢULETE, DANIELA DUMITRESCU – „Inlocuirea comportamentului inadecvat. Rolul intervenţiei în comunicare”
  • ADELA VOICU – „Recenzie”
  • GEORGETA ŢARANU – „Tradiţii, datini şi ritualuri referitoare la nasterea si dezvoltarea normala a copiilor” – abordare antropologică
  • CRISTIANA LEVIŢCHI – „Sistemul atitudinal în psihoterapie - studiu de caz”

7.     VIORICA MIHALACHE, CARMEN BUDUR – „Atitudinea parinţilor in educaţia copiilor”

Logos 6-7

Programe de optimizare a comunicarii

 

  • IULIA GERENDY – „Optimizarea comunicării orale a copilului logopat
  • MARGARETA TOMESCU – „Intercomunicarea deviantă în rinolalia specifică malformaţiilor congenitale de boltă şi văl palatin
  • FLORI-EUGENIA ŢUŢULAN –„Comunicarea educatională dintre profesor si elevii cu deficienţă mintală
  • ADRIANA GAVRILESCU – „Terapie personalizată la un caz de alalie cu dominantă senzorială
  • ADINA VALERIA MARINACHE –„Stimularea comunicării prin intervenţie personalizată in cazul copilului cu dizabilităti severe
  • IAN SMYTHE –„Închisoarea ajuta dislexicii
  • DOREL ZAICA –„Întrebarea, stimul creativ pentru o literatura infantilă

 

Logos 9

Scris-cititul şi învăţarea din perspectivă interdisciplinară

  • VIORICA OPREA – „Rolul exerciţiului fonologic în identificarea precoce a dislexiei si în terapia ei”
  • VERONICA BALBÎIE – „Probleme psihopedagogice ale insuşirii scris-cititului de către elevii claselor I (6-7 ani)”
  • IULIA GERENDY & MARIA BARBU – „Interviu tematic”
  • IULIA GERENDY & LILIANA BARBU – „Consideraţii privind învaţarea scris-cititului”
  • CLAUDIA DINESCU –„Factori care pot influenţa invăţarea scris-cititului la deficientul mintal”
  • ADRIANA COMANESCU –„Abordarea interdisciplinară a intervenţiei asupra copilului cu nevoi speciale in Şcoala Specială nr. 4, Bucureşti”
  • GEORGETA ŢARANU – „Model de invaţare socială şi de schimbarea de atitudini. Proiectul Phare  <<Integrarea tinerilor cu dizabilităţi – Terapie prin teatru.>>”
  • Colaborări A.L.R. pe problematica copilului cu deficienţe de auz
  • Adunarea generală A.L.R. (Invitaţie)

 

 

Logos 10

 

PSIHOLOG DR. MARGARETA TOMESCU – PRESEDINTE DE ONOARE A.L.R.

  • Locul şi rolul A.L.R. in istoria logopediei romanesţi -
  • IULIA GERENDY – „Aportul interdisciplinaritaţii în evaluarea şi terapia logopedică”
  • VIORICA OPREA – „Pragmatica, prevenţia şi intervenţia precoce în logopedie”
  • SORINA NICULESCU – „Educaţia timpurie şi activitatea logopedică”
  • VASILICA BOATCA – „Perturbări în structurarea personalitaţii la subiecţii cu dizabilitaţi senzorial - auditive”
  • LILIANA DANCIU – „Instrumente bazate pe noile tehnologii şi rolul lor în îmbunataţirea abilitaţilor de scris-citit ale dislexicului”
  • MAGDALENA DUMITRANA – „O apariţie remarcabilă în domeniul stiinţei logopedice”
  • EMILIA CRUCERU – „Descoperim lumea sunetelor”
  • ADRIANA STANCU – „Program de intervenţie personalizat”
  • ADRIANA STANCU – Conferinţa Naţională

 

Logos 11-12

  • CIOACA BETI-ANA – „Atitudini şi... atitudini”
  • SORINA NICULESCU – „Teoria profesorului Reuven Feuerstien despre Experienţa Mediată de Invaţare”
  • VALERIA PÂRSAN – „Medierea sentimentului de competentă”
  • TEODORA DOBRAN – „Vorbirea cu Sprijinul Semnelor (VSS), alternativă în comunicarea cu copilul deficient mintal sever ”
  • TEODORA DOBRAN – „terapia Sherbone în recuperarea psihomotrică a copiilor cu C.E.S.”
  • VIOLETA TĂNASE – „Prietenul meu, calculatorul”
  • IULIA GERENDY – „Tipuri de mediere in evaluare şi terapie”
  • MARGARETA TOMESCU – „Grupul I”
  • STROESCU LILIANA SIMONA – „Grupul II”
  • CIOACĂ BETI-ANA – „Grupul III”
  • ENE CORNELIA – „Grupul IV”
  • AURORA SAVA – „Autismul în Conferinţa Internaţională de la Bucuresţi”
  • IONELA MITREA – „Despre comunicarea prin muzică”
  • CRISTINA SIMA – „Şi eu am fost la Conferinţa despre autism”
  • CLAUDIA DINESCU – „Va informam că...”

Logos 13

 

  • Dr. în psihologie, logoped MARGARETA TOMESCU – „Terapia logopedică şi intervenţia timpurie”
  • Psiholog-logoped IULIA GERENDY – „Educaţia logopedică între deziderat şi posibilitate (1)”
  • Dr. LILIANA ELENA DANCIU – „Intervenţia timpurie, o problemă vitală pentru dezvoltarea noilor generaţii”
  • Rezoluţia Conferinţei „Abordări moderne ale intervenţiei timpurii” – Timişoara, 18 - 19 noiembrie 2006
  • Psiholog-logoped CIOACĂ BETI-ANA – „Dezvoltarea inteligenţei lingvistice: un pas important către realizarea adaptăbilitaţii şcolare viitoare”
  • Logoped SIMONA STROIESCU – „Rolul părinţilor în educaţia timpurie – Prezentări de cazuri”
  • Psihopedagog Ramona Pavel – „Educaţia timpurie în depistarea şi intervenţia tulburărilor pervazive de dezvoltare”
  • Psiholog-logoped VALERIA PARSAN – „Tipuri de mediere – repere esenţiale în educaţia timpurie”
  • Psiholog-logoped SORINA NICULESCU – „O apariţie de excepţie în domeniul psihologiei”
  • Psiholog-logoped SORINA NICULESCU – „Centenarul psihologiei la Universitatea din Bucuresti – un eveniment în lumea psihologilor”

 

Logos 14

EDITORIAL - Logoped, Dr. în Psihologie - MARGARETA TOMESCU

  • Psiholog-Iogoped IULIA GERENDY - "Educaţia timpurie între deziderat şi posibilitate (2)"
  • Psiholog-Iogoped VALERIA PÂRŞAN - "Medierea comportamentului de căutare, stabilire şi atingere a scopului"
  • Profesor-Iogoped BETI ANA CIOACĂ - "Dezvoltarea inteligenţei lingvistice: un pas important către realizarea adaptabilităţii şcoIare viitoare"
  • Profesor-Iogoped CORINA IONESCU - "Dificultăţile de Învăţare din perspectiva americană"
  • Profesor logoped VIORICA MIHALACHE, CARMEN BUDUR - "Tehnici specifice pentru evaluarea citit-scrisului la vârsta şcolară"
  • Psiholog VIRGINIA NEACŞU - "Metode de facilitare a comunicării - desenul, jocul, povestirea"
  • 7, Psiholog ANTONELA CIUPE – „Desenul ca modalitate de comunicare, diagnosticare şi terapie a copilului"
  • Psiholog MARIA BADEA - "Rolul jocului fizic În terapia copiiilor cu dificultăţi de dezvoltare"
  • Profesor logoped CORINA IONESCU - Prezentare de carte
  • Logoped GABRIELA VASILESCU -"Muzică şi învăţare - de la barocul lent, la efectul Mozart"

 

 

 

Logos 15-16

EDITORIAL – Logoped, dr. în psihologie -  MARGARETA TOMESCU

  • Psiholog-logoped IULIA GERENDY – „Educaţia logopedică între deziderate şi posibilitaţi (3)”
  • Psiholog-logoped VALERIA PARSAN – „Medierea constiinţei fiinţei umane ca entitate în schimbare”
  • Profesor-logoped ADRIANA STANCU – „7 ani – Vârsta optimă a debutului şcolar”
  • Profesor IOANA BÂRSAN – „Raportul dintre <Modelul familial> si <Modelul şcolar> în formarea personalitaţii elevilor”
  • Profesor logoped CIOACĂ BETI-ANA – „Repere de dezvoltare ale copilului pe praguri de vârstă”
  • Profesor logoped CORNELIA ENE – „Educaţia timpurie – între necesitate a societaţii contemporane şi problema de neconstientizare a familiei”
  • Profesor logoped IONELA MIHAELA MITREA – „Ce inseamnă cei 7 ani de acasă?”
  • Profesor pshihopedagog ANTONELA CIUPE – „Intervenţie timpurie. Prezentare de caz
  • Profesor logoped CIOACĂ BETI-ANA – Recenzie de carte
  • Logoped, dr. in psihologie  MARGARETA TOMESCU – „Formarea specialistului”

 

 

 

 

 

Logos 17

EDITORIAL - Profesor logoped CIOACĂ BETI-ANA

  • Prof. psihopedagog CORINA IONESCU - "Suntem pro?...Suntem contra?..."
  • Prof. psihopedagog SIMONA STROESCU - "Ignoraţi tentaţiile televizorului"
  • Profesor-Iogoped OANA MOŢIU-SOCACIU - "Impactul televizorului asupra limbajului copilului"
  • Profesor logoped IULIA GERENDY - "Educaţia timpurie între deziderate şi posibilităţi (4)"
  • Profesor logoped ELENA LlLIANA DANCIU - "Terapia recuperatorie şi calculatorul"
  • Profesor logoped COŞARBĂ EDITHA - "Rolul auzului fonematic în însuşirea limbajului oral"
  • Apel pentru dreptul la comunicare
  • Adevăruri despre computereItelevizoare - date culese de pe internet
  • Repere bibliografice pentru logopezi
  • Mă scuzaţi ... am şi eu ceva de spus ...

 

 

Logos 18

  • Prof. logoped IULIANA SCĂRLĂTESCU - "Incluziunea şcolară a copiilor cu cerinţe educative speciale"
  • Profesor logoped CORNELIA ENE - "Punct de vedere"
  • Profesor psihopedagog V ALERIA BALABAN - "Integrarea copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în învăţământul de masă între teorie şi practică"
  • Profesor logoped IULIA GERENDY - "Educaţia timpurie între deziderate şi posibilităţi (5)"
  • Profesor logoped CIOACĂ BETI-ANA - "Bilanţul ortofonic - măsură a recuperării limbajului copilului dislalic"
  • Psiholog logoped DANIELA MOTEA - "Integrarea socială a copiilor cu A.D.H.D."
  • CAMELIA CUCU - "Integrarea şcolară a copilului cu deficienţe vizuale"
  • Psiholog MIHAELA ION - "Integrarea copilului în dificultate"
  • Psiholog LIZETTA MIHĂILĂ - .Ajută-ti copilul cu măsură"
  • Kinetoterapeut ELENA BĂLĂşom - "Comunicarea între profesionişti în cazul persoanelor cu dizabilităţi"

 

 

 

Logos 19

SUMAR

Dosar Logopedia românească

  • Editorial/Logopedia – ştiinţa reconstrucţiei limbajelorfracturate” – psiholog principal profesor logoped Beti-Ana Cioacă
  • Viaţa şi bucla temporală – logoped Cornelia Ene
  • Pentru cei ce iubesc logopedia (şi nu numai) - psiholog-logoped Iulia Gerendy
  • Logopedia ca ştiinţă şi caracterul ei interdisciplinar – psiholog-logoped Daniela Motea
  • Momente din istoricul logopediei din România – psiholog-logoped Daniela Motea

 

Dosar Educaţie

  • Comunicare şi educaţie – psihoterapeut profesor Veronica Bîlbîie
  • Rolul factorului social al învăţării în dezvoltarea activităţii psihice a copilului – psihoterapeut profesor Veronica Bîlbîie
  • Rolul familiei şi al şcolii în integrarea copilului – psiholog principal, profesor logoped Valeria Pârşan

 

Dosar Laborator Logopedic

 

  • Activităţile de profilaxie a tulburărilor de vorbire la preşcolari – profesor logoped Ioana Miti
  • Antrenamentul mental în cadrul terapiei copiilor cu întârziere în apariţia şi dezvoltarea limbajului psiholog principal profesor logoped Beti-Ana Cioacă

 

Dosar Mărturii

  • Dreptul la normalitate – Nicoleta Săndulescu (părinte)
  • Scrisori din depărtare, via e-mail

 

Bibliografie de specialitate

Apel pentru dreptul la comunicare

 

 

„Atât în cazul limbajului, cât şi în cazul altor paliere ale evoluţiei umane, care se supun legilor generale ale dezvoltării şi maturizării fizice şi psihice, se pot prevede apariţia unor condiţii favorabile instalării tulburărilor de vorbire, şi nu numai, fapt ce determină cadrul didactic ca împreună cu părintele să intervină în apariţia şi manifestarea acestor factori sau chiar în modificarea lor. Terapeutul şi părintele pot realiza astfel echipa ideală în profilaxia logopedică, respectând principiile logopedice, precum cel al intervenţiei timpurii şi cel al parteneriatului în intervenţia logopedică, şi, care asigură eficienţa demersurilor terapeutice, deoarece la vârstele mici automatismele psiholingvistice nu sunt bine consolidate şi pot fi uşor înlocuite cu deprinderi corecte de vorbire”

(fragment din articolul Activităţile de profilaxie a tulburărilor de vorbire la preşcolari – profesor logoped Ioana Miti)

 

„Corectarea acestei malformaţii congenitale (palatoschizis) se finalizează o dată cu încheierea procesului de creştere al copilului şi este necesară implicarea unei echipe de specialişti: medic de familie-chirurg-stomatolog-logoped. Este adevărat că toţi sunt deschişi şi sensibili la acest subiect, la această problemă medicală, dar ei nu se pot opri doar la un caz, la un singur copil din miile de copii cu probleme medicale. Ca părinte ai dori să opreşti UNIVERSUL în loc pentru ca toată lumea să se concentreze şi să se mobilizeze în rezolvarea situaţiei copilului tău...dar asta nu se poate.

Pentru astfel de situaţii ar fi de mare ajutor existenţa unor PROGRAME SPECIALIZATE pentru fiece tip de malformaţie.

(fragment din articolul Dreptul la normalitate – Nicoleta Săndulescu, părinte)


 

Logos 20

 

       Multumesc pe aceasta cale colectivului redactional care m-a ajutat sa finalizez revista ( Balaban Valeria şi Paşca Liliana ), dar şi lui Lenuş Şpac care s-a ocupat de facturarea şi ridicarea numerelor. Şi din nou mulţumesc secretarei ALR care a dus numerele la bibliotecă.

       Mulţumesc şi colegelor care şi-au făcut timp să ne împărtăşească din experienţa lor şi să ne pună la dispoziţie articole şi probe interesante ( d-na Motea Daniela, Manuela Vaseliu, Iuliana Scărlătescu, Monica Purice, Balaban Valeria ).

     Numărul 21, care în principal va continua serialul diagnosticelor aflat la început ( dislexie- disgrafie şi bâlbâiala ) va mai cuprinde şi temele :

1. Tulburările de vorbire şi autismul

2. Disfazia de dezvoltare

3. Prezentări de cazuri

4. Recenzii

   Pentru numărul 22 ( luna aprilie-mai ) m-am gândit la afazie şi alalie, ADHD, Copilul şi calculatorul. Credeţi că ar fi interesant ? Dacă da, v-aş ruga să vă pregătiţi din timp cu materialele.

 

         Rog colegele care doresc să publice să trimită articolele până la sfârşitul lunii iunie, deoarece în iulie le tehnoredactez eu, iar la sfârşitul lui august le voi da tehnoredactorului revistei, urmând ca în septembrie sau cel mai târziu în octombrie să apară revista.

     Această revistă nu îmi aparţine. Ea este a asociaţiei şi are nevoie de suportul material al tuturor colegelor.

     Vă mulţumesc şi vă doresc o vacanţă plăcută !

Beti –Ana Cioacă

 

 

COLECTIVUL DE REDACŢIE

Redactor şef Beti-Ana Cioacă

Redactor şef adjunct Lizetta Mihăilă

Redactor Valeria Balaban

Secretar de redacţie Amalia Bâjea