Cum se cresc fetitele?

ALIANTA FAMILIILOR DIN ROMANIA
Str. Cetatea Ciceiului nr. 23, sector 6, Bucuresti
Tel. 0745.783.125 Fax 0318.153.082
www.alianta-familiilor.ro

Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.
 
 
9 ianuarie 2014   
  

CUM SE CRESC FETITELE?

“Girls are made in heaven” (“fetele sunt facute in ceruri”), spune o zicala anglo-saxona. Si asta pe buna dreptate, pentru ca inca de la o varsta frageda fetitele au un farmec deosebit, o personalitate agreabila si o femininitate naturala. In epoca emanciparii si a feminismului radical care deride aceste trasaturi, insa, se pune tot mai insistent intrebarea: este posibil ca, odata ajunse mature, aceste trasaturi nobile ale tinerei fete sa se pastreze? Raspunsul la aceasta intrebare este dat de un expert in domeniu, Dr. James Dobson, vreme de multi ani Presedintele organizatiei Focus on the Family din Statele Unite, organizatie pe care a fondat-o in 1979. In 2010 a publicat cartea Bringing up Girls, care in traducere romaneasca ar fi “Cum se cresc fetele”. Recomandam aceasta carte parintilor si tuturor persoanelor care lucreaza in domeniul educatiei si mai ales cu tinerii. Ea contine retete excelente pentru supravietuirea trasaturilor nobile si naturale ale fetelor in tranzitia spre adolescenta si viata adulta. 

Cartea e foarte bogata in informatii si ar fi o nedreptate sa faci un rezumat al celor 285 de pagini ale ei intr-o singura pagina. Dr. Dobson e un crestin autentic si un specialist in psihologia copilului. In 2001 a publicat cartea Bringing up Boys (“Cum se cresc baietii”). La insistenta parintilor a publicat Bringing up Girls. Informatiile si analiza prezentata de Dr. Dobson sunt bazate atit pe invataturile Scripturii cit si pe un volum mare de studii sociologice si psihologice privind fetele, caracterul lor, si cresterea lor. Cartea pune in contrast aceste invataturi sanatoase cu principiile de conduita feminina promovate de miscarea feminista contemporana. Arata de ce primele asigura supravietuirea caracterului feminin iar cele din urma distrugerea lui. 

Este greu de facut o lista completa a tuturor retetelor promovate in Bringing up Girls. Fiecare din cele 22 de capitole ale cartii contine subcapitole care la rindul lor contin explicatii si recomandari specifice. Aproape ca fiecare paragraf al cartii contine o recomandare. Ele sunt aranjate sa corespunda evolutiei de varsta, biologice si de caracter a tinerei fete care se transforma in adolescenta iar apoi in tinara sotie. Inca de la inceput insa, Dr. Dobson face o remarca importanta pentru fiecare parinte: parintii au o responsabilitate primodiala in supravegherea cresterii si dezvoltarii caracterului ficelor lor. Responsabilitatea asta e determinata si impusa de invataturile Scripturii. De exemplu, respectul fata de Dumnezeu inseamna respect fata de parinti, respectul de sine, si respectul fata de semeni. Acest respect, manifestat pe planuri multiple, afirma Dr. Dobson, garanteaza ca tinara fata isi va mentine puritatea pina la vremea casatoriei si va transmite aceleasi valori ficelor ei. Parintii trebuie sa-si investeasca timpul si rabdarea pentru a cladi caracter in ficele lor. 

Fete pe cale de disparitie 

Inca de la inceputul cartii Dr. Dobson afirma ca fetele sunt pe cale de disparitie, evident nu din punct de vedere biologic, ci al caracterului. Educatia publica, ideologia feminista si pedagogia moderna distrug feminitatea tinerelor fete si inca de la o varsta frageda le invata sa fie tocmai opusul mamelor lor ori a modelului biblic al feminitatii. Ele sunt invatate ca abstinenta nu e o valoare, monogamia nici ea, ca fetele trebuie sa fie agresive, obraznice cu baietii, sa-i respinga, sa foloseasca un limbaj si un jargon care ofenseaza, sa fie cu un pas inaintea baietilor. Li se pune in minte notiunea ca intre sexe exista un raboi pe care ele trebuie sa-l castige. Aceasta este viziunea societatii occidentale seculare pentru noua generatie de femei. Viziunea aceasta e promovata de sistemul de invatamint, media, lumea afacerilor, de societatea consumerista, de instrumentele ideologice redactate de ONU ori de Parlamentul European. Fetele ajung chiar sa-si puna de vanzare virginitatea online. Si totusi, studiile sociologice indica ca fetele crescute sa se comporte asa sunt mai nefericite, au o tendinta spre suicid mai ridicata, si devin recidiviste. In sensul acesta deci, afirma Dr. Dobson, sunt fetele pe care de disparitie. 

Confidenta de sine 

Confidenta de sine si autostima sunt caracteristici foarte importante pentru orice fiinta umana, dar in special pentru tinerele fete. Cele carora le lipsesc aceste trasaturi devin prostituate, nefericite in casatorie, ori sunt inclinate mai mult spre divort. Cladirea confidentei si a autostimei pentru fete incepe in familie. Rolul principal in edificarea acestui proiect ii revine tatalui. Mai mult ca mamei. Incepe cu un tata care a fidel mamei fetei, sensitiv si preocupat de nevoile fetei lui. Tati cu caracter solid rezulta in fiice cu un caracter solid. Fetele privesc spre tatii lor mai mult decit spre mamele lor pentru a dezvolta perseverenta si incredere in viata. In acest sens tatii sunt incurajati sa spuna fetelor lor ca sunt frumoase si elegante. Sa le imbratiseze. Sa le afirme calitatile pozitive. Aceste afirmatii, venite din partea sexului opus, dau fetelor confidenta de care au nevoie cind devin tinere si in cautarea unui sot. 

De la mame, fetele invata cum sa devina domnisoare. Invata tandretea in vorbire, eleganta in comportament, si moralitatea necesara unei societatii sanatoase. Cu mai bine de 200 de ani in urma, John Adams, unul din primii presedinti ai SUA, afirma ca manierele feminine intilnite in societate constutuie un barometru care masoara nivelul de moralitate si virture al unei natiuni. Asazi comentariul lui ar fi luat in ris si Adams ar fi etichetat un sexist misogin. Si tot el afirma ca moralitatea publica trebuie generata in viata de familie. Degeaba, afirma el, ar preda scolile si universitatile moravuri pentru tinerele fete daca ele nu sunt invatate in familiei in anii fragezi ai vietii. Astazi, insa, situatia e tocmai diferita. Nici in familie nici in scoli nu mai sunt fetele invatate o viata de modestie, moderatie ori civilitate. Cum, se intreaba Dr. Dobson, sa invete tinerele fete maniere cind nu le vad in viata parintilor ori a pedagogilor lor? 

Rolul mamelor si al tatilor 

Fetele si mamele lor trebuie sa aibe relatii stranse. Fetele trebuie sa se simta atasate mamelor lor. Pentru o fata mama ei e modelul ei ca viitoare mama. Tata e cel care impune in fete notiunea limitelor. Tata e gentil, dar si ferm cind e vorba de comportament nepotrivit. Fetele admira fermitatea in caracterul tatilor lor. De fapt, studiile sociologice indica ca, ajunse la varsta casatoriei, fetele isi cauta soti care se aseamana in caracter cu caracterul tatilor lor

Printre gafele care unii tati le fac privind fetele lor este sa le compare cu vedetele din media si sa spuna ca fetele lor nu arata ca ele. Asta naruie sensul de confidenta al fetelor. Dimpotriva, tatii trebuie sa spuna ficelor lor ca sunt frumoase, pentru ca la scoala, si mai ales in liceu, baietii adolescenti le judeca dupa standardele frumuestii stabilite de mass media. Incepind de la 16 ani tatilor li se recomanda sa-si scoate fetele in societate, la cina la un restaurant, de exemplu, singuri. Asa fetele invata comportamentul acceptabil din partea baietilor cind li se va face curte. 

De ce tatii sunt importanti?

In intreg cuprinsul cartii lui, Dr. Dobson accentueaza deseori ca tatii au un rol primodrial in devoltarea calitatilor feminine in fete. In sufletul fiecarei fetite, afirma el, exista un loc secret si ascuns rezervat pentru tatal ei. Tatal ei e modelul de sot pe care ea il va avea si dupa care viseaza. Pina la casatorie tata e cea mai importanta figura masculina din viata ei. Studiile sociologice si sondajele de opinie reflecta ca fetele doresc sa fie iubite de tatii lor. E important ca tatal lor sa le imbratiseze, chiar zilnic. Sa le arate afectiune. Imbratisarea e si mai necesara cind fetele trec prin anii adolescentei. Sunt anii cind fetele trec prin cea mai grava perioada de lipsa de securitate si autostima. Studiile sociologice deasemenea arata ca fetele care au o relatie buna cu tatii lor invata mai bine la scoala, sunt foarte putin predispuse sa dezvolte relatii sexuale inainte de casatorie, si nu au tendinte spre suicid.

Recomandam paginile 99 la 104 din carte lui Dobson unde el listeaza aproape 100 de lucruri specifice care tatii trebuie sa le aplice in relatiile lor cu fiicele lor. Ele au un impact benefic asupra dezvoltarii psihice, morale si emotionale a fetelor. Unele din ele sunt evidente, altele mai putin evidente. Redam citeva dintre ele. 

Tatilor: dati ficelor voastre o poza pe care sa o poarte cu ele in prima poseta pe care o vor avea. Nu le tolerati excesele intemperate. Nu le permiteti sa se uite la orice program de televiziune. Astfel le veti invata ca exista limite si ca unele limite sunt bune pentru dezvoltarea armonioasa a personalitatii umane. Fetitele sunt fascinate de treptele rulante. Tineti-le de mina cind se plimba pe ele. Dati-le un mic cadou de fiecare zi a femeii. Pastrati secretele care vi le soptesc in ureche. Fii acasa la timp pentru masa de seara si ascultati la ce are ea de spus. Da-i atentie. Cere-i sa spuna ce a invatat la scoala in ziua respectiva si spune-i ca ai invatat ceva de la ea. Lauda-i faptele bune. Surprinde-o din cind in cind mergind la ea la scoala cind nu se asteapta. Nu te certa cu mama ei in fata ei. Nu ii permite sa vorbeasca obraznic. Nu fii sarcastic cind iti vorbeste de planurile ei de viitor, de visurile pe care le are, chiar daca sunt irealiste. Nu lipsi de la evenimentele importante din viata ei, un concert de pian, de exemplu. Cunoaste-i prietenii. Invat-o ca cel mai important lucru intre o fata si tatal ei e increderea. Sa nu cumva sa te prinda uitindu-te la pornografie. Asta ii va distruge confidenta in tine si confidenta de sine. Nu vorbi lucruri josnice despre femei. Du-o la biserica in fiecare saptamina. Iart-o cind face boacane. Invata-o cum sa fie morala. Ajut-o sa-si creasca viata spirituala.

ALIANTA FAMILIILOR DIN ROMANIA
Str. Cetatea Ciceiului nr. 23, sector 6, Bucuresti
Tel. 0745.783.125 Fax 0318.153.082
www.alianta-familiilor.ro

Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.
 
 
16 ianuarie 2014

CUM SE CRESC FETITELE? (CONTINUARE)

Cum se fasoneaza pozitiv vointa copilului?

Fiecare parinte e, mai devreme ori mai tirziu, exasperat de iesirile iresponabile ale copiilor lor. Vointa lor e in conflict cu vointa parintilor. Dr. Dobson recomanda cinci lucruri specifice pe care parintii trebuie sa le faca sa directioneze in mod pozitiv dezvoltarea vointei copiilor lor. In primul rind, copiii trebuie sa invete respect fata de autoritate de la o varsta cit mai mica. In primul rind, respect fata de autoritatea parintilor, apoi a celor din biserica, fie preoti fie pastori. In al doilea rind, parintii trebuie sa defineasca limitele comportamentului copiilor lor inainte ca ele sa fie puse in aplicare. Adica, de la o varsta frageda copilul trebuie sa stie de la parintii lui care sunt limitele. In al treilea rind e nevoie ca parintii sa aibe discernamint si sa diferentieze intre neascultarea intentionata a copiilor lor si iresponsabilitatea copilareasca. In al patrulea rind, dupa ce confruntarea intre parinti si copiii se domoleste, parintii trebuie sa reafirme dragostea pentru copii si limitele. Iar in final, parintii trebuie sa dovedeasca copiilor lor ca ei insisi traiesc dupa principiile pe care cauta sa le impuna copiilor lor. 

Feminitatea incepe cu respectul de sine 

Cultura contemporana hipersexualizata a transformat chiar si pe tinerele fete in femei cu moravuri usoare. Tinerele fete sunt duse de torentul anti-valoric cu care toti ne confruntam. In trecut, torentul cultural era favorabil valorilor si le ducea pe tinerele fete pe aceasta traiectorie de-a lungul vietii din pruncie pina la casatorie. Astazi insa lucrurile stau cu totul altfel. Trebuie sa ne protejam fetele de curentul antivaloric care se manifesta peste tot. La inceput ele se simt bine in mediul hipersexualizat, dar mai tarziu il regreta. Pe cum progreseaza in varsta, pe atit isi dau seama ca fetele mai tinere le iau locul si devin geloase.  

Pentru a preveni torentul anti-cultural din viata fetelor, Dr. Dobson sugereaza ca parintii sa-si introduca fetele valorilor morale si spirituale de la o varsta cit mai frageda. [Aici facem o mica paranteza sa subliniem faptul ca ideologia care domina Parlamentul European e tocmai opusa. Raportul Estrela, respins de doua ori in toamna si iarna, cauta tocmai reversul, printre altele educatia sexuala a copiilor inca de la varsta de 4 ani,  inclusiv sa fie informati privind masturbarea. Iar un manual de sexualitate pentru copii si tineri emis in Canada in toamna chiar recomanda ca copiilor mici sa li se permita sa mingiie organele genitale ale parintilor lor. Despre asta am scris in toamna in buletinul informativ AFR de marti] Consecinta acestui torent secularist anti-valoric este subminarea autostimei la fete. Fetele care sunt duse de acest torent nu sunt fericite ci mizerabile. 

Care sunt contravalorile promovate de societatea seculara? 

Dr. Dobson e foarte explicit privind non-valorile la care sunt expuse fetele inca din clasele primare. Parinti fiti cu bagare de seama. Sunt mai multe, dintre care si noi  discutam unele dintre ele destul de des in scrisorile noastre saptaminale. Enumeram citeva din ele: (1) experienta sexuala timpurie e buna; (2) virginitatea e rezultatul opresiunii masculine si deci trebuie abandonata cit se poate de devreme; (3) nu exista nicio diferenta majora intre sexe, decit faptul ca femeie aduce copii pe lume; (4) in relatiile dintre sexe, femeile si fetele trebuie sa imite comportamentul vulgar si agresiv al barbatilor; (5) modestia e o non-valoare si reflecta opresiunea femeii de catre barbat; (6) maximizare puterii pentru o fata consta in puterea ei de a deveni un simbol de sex si de a-si maipula puterea spre folosul ei; (7) a fi o femeie de moravuri usoare e un lucru bun; [Nota AFR: in conformitate cu aceasta ideologie anticrestina, in decembrie Tribunalul Suprem al Canadei a dezincriminalizat prostitutia in Canada] (8) intregul spectru de experimentare sexuala e acceptabil (heterosexualitatea si toate celelalte manifestari sexuale); (9) romanta e o traditie care nu are loc in societatea postmoderna; (10) coabitarea e preferata casatoriei. 

Care sunt consecintele acestor contravalori in viata fetelor? Dezastru emotional, dependenta de alcool, tutun ori droguri. Depresie. Sex premarital. Concubinaj in loc de casatorie. Sarcini nedorite de la o varsta tot mai frageda. Avort. O schimbare radicala a culturii sociale, cu un cost social enorm. Daca in 1943 in SUA doar 12% din populatie agrea cu sexul premarital, in 1979 procentajul acesta a crescut la 73%. Ba mai mult, un numar in crestere de profesori americani promoveaza idea in cursurile pe care la predau ca e bine sa incurajezi tinerele sa intretina relatii sexuale cu cit mai multi parteneri, si chiar sa foloseasca droguri usoare. 

Vesti bune 

Exista insa si vesti bune. Milioane de tineri practica abstinenta, mai ales cei crescuti in familii integre si monogame. Milioane de tineri resping concubinajul si traiesc in familii traditionale, nu folosesc droguri, nu sunt la cutite cu parintii lor, nu sunt dependenti de tutun ori alcool. Procentul tinerilor americani care practica abstinenta e in usoara crestere. Dupa o scadere vertiginoasa a numarului practicantilor abstinentei in toiul reovlutiei sexuale, numarul acesta e in crestere. 

Daca aceste vesti incurajaza, parintii au responsabilitatea primara sa asigure ca vestile rele de pina acuma sa nu se repete in viata copiilor lor. Parintii trebuie sa-si protejze copiii de pornografie. Trebuie sa monitorizeze siturile electronice vizitate de copiii lor. In cazul fetelor, texting e o obsesie cu efecte foarte negative pentru ele. Incetiniti aceasta practica la fiicele voastre. In final, trebuie insistat ca si bisericile si parohiile sa adopte un rol activ in pastrarea valorilor la tinerii crestini.

Oferta

În LUNA DECEMBRIE, vă oferim un pachet cu 3 cărţi Gândesc în imagini. Autismul şi viaţa mea de Temple Grandin la preţ de 2, însemnând o reducere de preţ de la 150 la 100 de ron!

DE CE vă oferim un astfel de pachet? Pentru că ştim cât de important este să cunoaştem felul în care gândesc persoanele cu autism, fie că suntem părinţi, bunici, specialişti sau pur şi simplu suntem curioşi să aflăm lumea nebănuită din spatele unor gesturi şi cuvinte care nu au niciun sens pentru noi. Pentru că este important să împărtăşim cu cât mai multă lume, şi nu numai în luna cadourilor, cunoştinţele noastre despre oamenii speciali care vieţuiesc lângă noi. Pentru că această carte-document, scrisă de o persoană cu autism ce are o extraordinară capacitate de a povesti despre felul ei de a fi şi de a gândi, Temple Grandin, ar trebui să se afle în toate bibliotecile din lume!

„Dacă aş putea să pocnesc din degete şi să devin neautistă, nu aş face-o – pentru că nu aş mai fi eu.“ (Temple Grandin)

„Ne dorim să înţelegem cât mai multe lucruri despre modul în care gândesc persoanele din spectrul autist. Cele mai avizate dovezi vin tocmai de la ele, care, prin mărturisirile lor, ne ajută să înţelegem, din sursă directă, cum gândesc şi trăiesc evenimentele curente. Gândesc în imagini este o asemenea mărturisire cu caracter autobiografic și un document, dar și dovada întru totul concludentă şi convingătoare că o persoană  cu  autism îşi poate atinge potenţialul maxim în dezvoltare.“ (Georgeta Crișu, Avertisment)

Citeşte mai mult despre cartea Gândesc în imagini

COMANDĂ: prin email la Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.. Pachetul cu cele 3 cărţi la preţ de 2 vă va fi livrat prin Poșta Română (taxe poştale 10 lei) sau opţional prin curier (taxe poştale 27 lei) în sistem ramburs în termen de 2-3 zile lucrătoare. Vă rugăm să specificați clar adresa dvs. din buletin, Codul Numeric Personal și numărul de telefon pentru a facilita ridicarea coletului. Pentru București, cartea este livrată personal, la domiciliu. Contact: Raluca Ciochină, tel. 0722-393-763.

Link-uri utile



Bibliografie


- Ajuriaguerra, J. (1980) Scrisul copilului,  Ed. Didactica si .Pedagogica, Bucuresti, vol. I si II;                
- Albu, C. (1999), Psihomotricitatea la varsta de crestere si dezvoltare, Iasi, Ed. Spiru Haret;
- Albu, C., Albu, A., Vlad, T.L., Iacob, I. (2006)  Psihomotricitatea. Metodologia educarii si reeducarii psihomotrice. Iasi, Institutul European;
- Alexandrescu, A.R., (1968), Fonostatica limbii romane, Ed. Academiei R.S.R., Bucuresti;
- Andronescu, S.(1959),  Scurta istorie a scrisului,  Ed. Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti;
- Arcan, P., (1980), Copilul deficient mintal, Ed. Facla, Timisoara;
- Archer, A.L., Hughes, C.A. (2010), Explicit instruction. Effectiv and efficient teaching, Guilford of Press, New York;
- Armengaud, F. (2007),  La Pragmatique,  PUF, Paris;
- Athanasiu, A (1970), Scris si personalitate, Bucuresti, Ed. Stiintifica;
- Austin, J. L., (2005), Cum sa faci lucruri cu vorbe. Trad. din limba engleza de Cornenu, S., Ed. Paralela 45. Pitesti: (Ed. I orig.: How to Do Things with   Words, 1975, Oxford University Press, dupa editiile din 1962 si 1975 de la President and Fellows of Hardvard College.);
- Avram, A., (1960), Cercetari asupra sonoritatii in limba romana, Ed. Academiei R.S.R, Bucuresti;
- Bagdasar, F., (1964),  Aspecte neuro-psiho-fiziologice in deprinderea scrierii, Revista de psihologie nr. 1;
- Bagdasar, F., (1967),  Importanta neurofiziologica a relatiei scriptor-spatiu grafic in predarea scrierii, Revista de pedagogie nr. 12;
- Ball, L., Beukelman, D., Bardach, L., (2007), AAC intervention for ALS, in Beukelman,D., Garrett, K.L., Yorkston ,K.M., (Eds), Augmentation communication strategies for adults with acute or chronic medical conditions, Paul H. Brookes  Publishing Co;
- Barbier J-M., Galatanu, O. (dir.) (2004). Les savoirs d’action: une mise en mots des compétences? Edition L’Harmattan, Paris;
- Bath, P.M., Bath, F.J., Smithard, D.G., (2000), Interventions for dysfagia in acute stroke. Cochrane Database Syst, Rev. 2000; (2): CD 000323 
- Balbaie,V., (2010),  Semiologia dislexiei-disgrafiei si terapia ei,  Ed. PIM,  Iasi;
- Balbaie,V., (2008), O interesanta cazuistica logopedica si terapia ei, Ed.Pim, Iasi;
- Benigno,U., Bennett, Z., McCarthy, J., Smith, J.(2011), Situational and psychosocial factors mediating coordinated joint attention with augmentative and alternative communication systems with beginning communicators without disabilities. Augumentative and Alternative Communication;
- Berteanu, M., (2006), Biofeedback-ul electromiografic. Baze neurofiziologice si aplicatii in recuperarea medicala. Bibioteca Universitara „Carol Davila”;
- Bondy, A.,Frost,L.(2009) The Picture Exchange Communication System.Clinical and research applications in Mirenda, P., Iacono, T.(Eds) Autism spectrum disorders and ACC, Paul H. Brookes Publishing Co, Baltimore;
- Bontas, I., (1996), Pedagogia, Editta a III-a, Ed. All Educational S.A., Bucuresti;
- Borel-Maisonny, S., (1966), Langage oral et ecrit, Pedagogie des notions de base, Paris, Ed. Delachaux-Niestle;
- Borel-Maisonny, S., (1969),  Surdite et langage, in Reeducation orthophonique, no.42;
- Borel-Maisonny, S., Veau, V., (1972), Le trouble de langage, de la parole et de la vaise chez l'enfant, Maissonet Cie;
- Boscaiu, E., (1973),  Prevenirea si corectarea tulburarilor de vorbire in gradinitele de copii, Bucuresti;
- Boscaiu, E., (1983), Balbaiala – prevenire si tratament, EDP, Bucuresti;
- Boscaiu, E., (1973), Prevenirea si corectarea tulburarilor de vorbire in gradinitele de copii, E.D.P., Bucuresti;
- Botez M.I., (1996), Neuropsihologie clinica si neurologia comportamentului, Ed. Medicala, Bucuresti;
- Branzei, P., (1981), Psihiatria, E.D.P., Bucuresti;
- Bratu, I.A., (1967), Gimnastica pentru prevenirea si corectarea deficientelor fizice, Ed. C.N.E.F.S., Bucuresti;
- Bruce, H. D., M.D., (2005), Rehabilitation after Stroke, N.Engl J Med 352; 1677-84;
- Buzoianu, G., Cotul, G., (1935), Vocea si igiena vocala, Biblioteca Stiintelor oto-rino-laringologice, Cluj;
- Calavrezo, C., (1967) Metode si procedee pentru corectarea disgrafiei si dislexiei, in tulburarile limbajului scris, E.D.P., Bucuresti;
- Cinteza D., Poenaru D., (2004), Ortezarea in recuperarea medicala, Bucuresti, Ed. Libra Vpx
- Clinical Guidelines for Stroke Rehabilitation and Recovery. National Healt and Medical ReserchCouncil. Australian Government.
- Clinical Practice Guideline for the Management Stroke Rehabilitation. The American Heart Association/American Stroke Association. Version 2.0. USA (www.healthquality.va..gov/stroke_full_221.pdf);
- Coteanu, I., (1967), Elemente de lingvistica structurala, Ed. Stiintifica, Bucuresti;
- Chomscky, N., (1996), Cunoasterea limbajului, Bucuresti, Editura Stiintifica;
- Damaschin, D., (1973), Defectologie. Teoria si practica compensatiei. E.D.P., Bucuresti;
- Dimulescu, D., Chiriti, G., (2008), Terapia posturala in afactiunile aparatului locomotor, Ed. Universitatii din Bucuresti;
- Dodwell, P.C., (1973), Studii despre analizatorul vizual, vol. Orizonturi noi in psihologie, Ed. Enciclopedica Romana, Bucuresti;
- Duffy, J.R., (2005), Primary progressive aphasia and primary progressive apraxia of speech:An update ASHA Leader, 9;
- Dworkin, R.H., O'Connor, A.B. Et al., (2007), Pharmacologic management of neuropathic pain:based recommendations. Pain, 132;237-51;
- Estienne, F.,  (2004),  Dix histoires pour l'orthophonie, Éditeur : SOLAL, Paris, ISBN : 9782914513494 (2914513496);
- Frith, Uta., (2008), Autism and Asperger Syndrome, Ed. Cambridge, GB;
- Foley, N., Teasell, R., Salter, K, Kruger, E., Martino, R., (2008); Dysphagia treatment post stroke: a systematic review of randomised controlled trials. Age Ageing ( 37;258-264)
- Garbea, ST., Cotul, G., (1967), Fonoaudiologie, E.D.P., Bucuresti;
- Gheorghe, V., (2006), Efectele televiziunii asupra mintii umane, Ed. Prodomos, Bucuresti;
- Ghergut, A.,  (2011), Evaluare si interventie psihoeducationala. Terapii educationale, recuperatorii si compensatorii, Ed. Polirom, Iasi;
- Ghid de evaluare si tratament de recuperare dupa accidente vasculare cerebrale. Ghiduri de diagnostic si tratament in neurologie. Editia a II-a revizuita si adaugata. Coordonator stiintific Prof.Dr.Ovidiu  Bajenaru. Editura Amatea, Bucuresti;
- Golu, M., (1975), Principii de psihologie cibernetica, ED.P., Bucuresti;
- Golu, M., (1993), Dinamica personalitatii, Ed. Geneze, Bucuresti;
- Gorgos, C., (1987), Dictionar enciclopedic de Psihiatrie, Ed. Medicala, Bucuresti;
- Graur, Al., Stati, S., Wald, L., (1971), Tratat de lingvistica generala, Ed. Academiei R.S.R., Bucuresti;
- Graur, Al., (1972), Lingvistica pe intelesul tuturor, Ed. Enciclopedica, Bucuresti;
- Greener, J., Enderby, P., Whurr, R.,(1999), Speech and language therapy for aphasia following stroke. Cochrane Database Syst Rev; Cd000424;
- Guilenburg, J.J., (1998), Stiinta comunicarii, Ed. Humanitas;
- Gutu-Romalo, V., (1973), Sintaxa limbii romane. Probleme si interpretari, E.D.P., Bucuresti;
- Gutu, M., (1974), Logopedia. U.B.B., Cluj-Napoca;
- Gutu, M., (1993),  Note de curs.  U.B.B., Cluj-Napoca;
- Gruita, G. (1981), Acordul in limba romana, Ed. Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti;
- Hanson,E.K., Yorkston, K., Britton, D., (2011), Dysarthria in amyotrophic lateral sclerosias. A systematic review of the characteristics, speech treatement and AAC options, Journal of Medical spech, Language Pathology, 19
- Isvoranu, M., (1993), Genetica Umana, EDP, Bucuresti;
- Introducere in lingvistica, (1967), Ed. Stiintifica, Bucuresti;
- Jurcau, E.,  Jurcau, N., (1989), Cum vorbesc copiii nostri, Ed. Dacia, Cluj-Napoca;
- Jurcau, E., Jurcau, N., (1999), Sa invatam sa vorbim corect, Ed. Printek, Cluj-Napoca;                                       
- Johnson, S., Reichler, J., Fealey, K., Jones, E., (2012), ACC, Strategies for individuals with moderate to severe disabilities, Paul H. Brookes  Publishing Co, Baltimore;
- Kerbart, C., (1990), Les interactions verbales, vol I, Ed. A. Colin, Paris;
- Kranowitz, C.S., (2012), Copilul desincronizat senzorial, Ed. Frontiere, Bucuresti;
- Kreidler, A., Fradis, A., (1970), Afazia, Ed. Academiei RSR; Bucuresti;
- Lacombe, F., (2005), Rezolvarea dificultatilor de comunicare, Editura Polirom, Iasi
- Larmat, J., (1977), Genetica inteligentei, Ed. Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti;
- Leapidevski, S.S., (1964),  Neuropatologia, E.D.P., Bucuresti;                                          
- Light,J., Drager, K., (2011), Early intervention for young cildrens with autism, cerebral palsy, Down syndrome and other disabilities, Retrieved for from http://aacids.psu.edu;
- Lovaas, I.O., (2012), Educarea persoanei cu intarzaieri de dezvoltare. Tehnici de baza ale interventiei comportamentale, Ed. Frontiera, Bucuresti;
- Paunescu, C., (1976), Introducere in logopedie, Vol I, E.D., Bucuresti;
- Paunescu, C., (1973), Limbaj si intelect, Editura Stiintifica, Bucuresti;
- Paunescu, C., Musu, I., (1990), Recuperarea medicopsihologica a copilului handicapat mintal”, Ed. Medicala, Bucuresti;
- Paunescu, C., (1976), Deficienta mintala si procesul invatarii, E.D.P., Bucuresti;
- Paunescu, C., (1976), Studii si cercetari de logopedie, E.D.P., Bucuresti;
- Pease, A.,  (2007), Abilitati de comunicare [Communication Skills],  Editura Curtea Veche, Bucuresti;
- Pendefunda, Gh., Nemteanu, C., Stefanescu, F., (1993), Semiologia neurologica, Ed. Medicala, Bucuresti;
- Piaget, J., (1981), Nasterea inteligentei la copil, E.D.P., Bucuresti;
- Piaget, J., (1965), Psihologia inteligentei, Ed. Stiintifica, Bucuresti;
- Piaget, J., (1972), Problemele invatarii, in Pedagogia Secolului XX, E.D.P., Bucuresti;
- Piaget, J., (1973), Epistemologia genetica, Ed. Dacia, Cluj;
- Popovici, D.V., Matei, R.S., (2005), Terapie ocupationala pentru persoane cu deficiente, Ed. Muntenia, Constanta;
- Preda, V., (1995), Elemente de psihopedagogia interventiei precoce,  Universitatea Babes-Bolyai, Colectia Psihoped-info, Cluj-Napoca;
- Psiho-pedagogie Speciala, Al II-lea colocviu national de pedagogie, (1973), Institutul de Stiinte Pedagogice, Bucuresti;
- Pufan, C., (1973), Psihopedagogie speciala, Institutul de Stiinte Pedagogice, Bucuresti;
- Revue internationale d’éducation de Sčvres,2013, nr.62Edition CLEP, Sčvres;
- Rascanu, R., (1999), Neuropsihofiziologia deviantei la adolescenti si tineri, Ed. ACTAMI, Bucuresti;
- Rondal, Y.A., (1989), Troubles du langage, diagnostique et reeducation, III-eme edition, Ed. Pierre Mardage;
- Rondal, Y.A., (1995), Specificite syndronique langagiere dans le retard mental, in Reeducation orthophonique no. 184;
- Roth, W.,  (1973), Tiflologia. Psihologia deficientilor vizuali, Univ. Babes-Bolyai, Cluj;
- Sarafoleanu, C., (2007), Esentialul in laringologie, Ed. Academiei Romane, Bucuresti;
- Sarbu, A., (1979), Dictionar de psihiatrie clinica, Ed. Dacia, Cluj;
- Schaff, A., (1966), Introducere in semantica, Editura Stiintifica, Bucuresti;
- Schiopu, Ursula, Verza, E., (1981), Psihologia varstelor, E.D.P., Bucuresti;             
- Sigafoos, J., Green V., Schlosser, R.O., Reilly, M., Lancieni, G., Lang, R., ( 2009), Communication intervention in Rett syndrome: A systematic review Research in Autism Spectrum Disordes;
- Slama-Cazacu, T., (1963), Limbaj si context, Ed. Academiei RSR, Bucuresti;
- Slama-Cazacu, T., (1968), Introducere in psiholingvistica, Ed. Stiintifica, Bucuresti;
- Slama-Cazacu, T., (1957), Relatiile dintre gandire si limbaj in ontogeneza, de la 3 la 7 ani, Ed. Academiei R.P.R., Bucuresti;
- Slama-Cazacu, T., (1999), Psiholingvistica, o stiinta a comunicarii, Ed. All Educational, Bucuresti;
- Stanica, I., Popa, M., (1994), Elemente de psihopedagogia deficientilor de auz, Institutul National pentru Recuperare si Educatie Speciala a Persoanelor Handicapate, Bucuresti;
- Stanica, I., Popa, M., Popovici, D.V., (2001), Psihopedagogie speciala – deficienta de auz, Editura Pro Humanitate, Bucuresti;
- Strachinaru, I., (1994), Psihopedagogia speciala, vol. I, Ed. Trinitas, Iasi;
- Stefan, M., (1981), Educarea copiilor cu vedere slaba. Ambliopi. E.D.P., Bucuresti;
- Tardea, V., (1974), Metodica predarii pronuntiei in scolile speciale de surzi, E.D.P., Bucuresti;
- Teodorescu, S., (1997), Psihoantropogeneza. Conceptia psihologica a lui Pierre Janet despre om, Ed. A.I., Iasi;
- Timofte, C., si colab., (1963), Cateva date cu privire la insusirea notiunii de timp si a structurii gramaticale de catre elevii surdomuti la nivelul celui de-al
doilea sistem de semnalizare, Buletin de pedagogie;
- Thibault, C., Pitrou, M., M.,  (2012), L'Aide-mémoire des troubles du langage et de la communication : l'orthophonie ŕ tous les ages de la vie, Éditeur Dunod,
Collection : Les Outils du Psychologue, ISBN : 9782100563678 (210056367x);
- Tobolcea, I., (2000), Orientari psihologice si logopedice in logonevroza, Ed. Axis, Iasi;
- Tobolcea, I., (1995), Cercetari actuale in etiopatogenia si terapia balbaielii, in Psihiatria in societate-opinii-comentarii-contributii, Ed. PsihOmnia, Iasi;
- Toncescu, N., (1963), Dislalia functionala si simptomatica, Caietul de pedagogie medicala, Bucuresti; 
- Ungureanu, D., (1998), Compendiu logopedic scolar,  Editura Eurostampa,  Timisoara;
- Vagotski, L.S., (1972), Opere alese, E.D.P., Bucuresti;
- Vasiliu, E., (1965), Fonologia limbii romane, Ed. Stiintifica, Bucuresti;
- Verza, E., (1969), Etape in educarea limbajului  copiilor alalici, in Studii de psihologie, Tipografia Universitatii Bucuresti;
- Verza, E., (1981), Particularitatile insusirii limbii si limbajului de catre elevii handicapati, in Limbile moderne in scoala, Bucuresti;
- Verza, E., (1982), Ce este logopedia, Ed. Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti;
- Verza, E., (1983), Disgrafia si terapia ei, E.D.P., Bucuresti;
- Verza, E., (1997), Dislalia si terapia ei, Ed. Didactica si .Pedagogica, Bucuresti;
- Verza, E., (1997), Disgrafia si terapia ei, E.D.P., Bucuresti;
- Verza, E., ( 2000),  Tratat de logopedie,  volumul 1,  Editura Fundatiei Humanitas, Bucureti;
- Verza, E., ( 2009), Tratat de logopedie, volumul 2,  Editura Semne, Bucuresti;
- Vlasova, T.A., Pewzner, M.S., (1975), Despre copiii cu abateri in dezvoltare,  E.D.P., Bucuresti;
- Voinescu, I., Gheorghita, N., (1978), Metodologia recuperarii vorbirii la afazici, Ed. Academiei de Stiinte  Medicale, Bucuresti;
- Zazzo, R., (coord,1979), Debilitatile mintale, E.D.P., Bucuresti;

Efectele televiziunii asupra mintii umane

Efectele televiziunii asupra mintii umane

Editura Prodromos, publicat 2006